LILLEHAMMER: På nabokontoret til Lars Hanstad i skifabrikken på Biri satt designeren Morten Rognhaugen og tenkte mer enn ski, nemlig en idé om digital trykk på herdet glass. De to kollegene fant hverandre i ideen og etablerte Glamitec AS for å produsere laminert designerglass.
Kjøkken
To år senere er det investert over fire millioner kroner i maskiner i lokalene i Fakkelgården på Storhove. To mann er blitt til tre og kan bli fire i år. Rognhaugen og Hanstad har funnet en nisje. Foreløpig er det svært få konkurrenter som tilbyr digitalt trykk på herdet glass. Innovasjon Norge viste interesse for ideene og har gitt lån og etablererstøtte. Bedriften har også vært en del av inkubatoren til Lillehammer Kunnskapspark.
I dag er 200 kjøkken- og interiørforretninger den største kundegruppen. Forretningene kjøper herdet glass med trykk for å montere over kjøkkenbenker, et alternativ til tradisjonelle fliser. Via hjemmesiden til Lillehammer- firmaet kan kjøkkenkunden i ren Ikea-stil leke seg fram til mønstre for å se hvordan de vil bli i sitt eget kjøkken.
Flere nisjer
Maskinene i Fakkelgården byr på flere muligheter; som glass og dusjdører, glass for profilering av reklame, kunstverk, rekkverk med mer. Da den nye restauranten Onda til Terje Næss på Aker Brygge nylig ble åpnet, var det med glassinteriør fra Lillehammer; 35 glassrekkverk og glassvegger med trykk. De har også levert glass til den nye skysstasjonen i Lillehammer.
Fordelen med å laminere glass er at det blir sterkere og at designet er beskyttet mellom to glass, som ved bruk i baderom. Dusjdører eller skillevegger kan designes akkurat slik kunden ønsker, sier Morten Rognhaugen.
Han ser foreløpig kjøkkendelen som den mest spennende satsingen, men mener de har muligheter på flere felter. Som eksempel gir han et bilde på hvordan framtidens kontorlandskap kan fortone seg med glass fra Lillehammer- bedriften, glass som regulerer ønsket grad av innsyn og utsyn.
Ved å koble folie i glassene til strøm kan vi lage kontorlandskaper hvor glasset er hvitt og frostet uten innsyn, men hvor brukerne, ved å slå på strømmen, får gjennomsiktig glass med innsyn og utsyn.
Tekstilkunst, hvor vi legger inn kunst i glass, er et annet spennende område der vi ennå ikke er kommet så langt, men hvor vi har forventninger.
Langsiktig
Hanstad, som jobber deltid i bedriften i tillegg til Olympiatoppjobben i Lillehammer, sier de har mål om å selge for fem millioner kroner i år.
Det er en langsiktig satsing. Vi har fire tålmodige investorer som regner med at det går minimum tre år før vi tjener penger. Vi doblet omsetning fra år én til to. Og har mål om det samme i år.
Vi jobber med å bygge opp en kundeportefølje, og gjøre mulighetene vi kan by på kjent for designere og arkitekter. Nå er vi i sluttforhandlingene om en stor kontrakt på dusjvegger til 110 hotellrom. Denne type kontrakter er viktig for å ha en ordrereserve i bunnen som kan sikre jevn produksjon over tid.
Vi har selgere på plass i Oslo og Bergen, og jobber for å få det samme i Stavanger og Trondheim. Vi har mange ideer, men vi kan ikke realisere alle nå. Vi må ta et skritt om gangen og sørge for inntjening før vi videreutvikler flere av ideene, sier Lars Hanstad.